Mål

Som ni säkert alla vet är det viktigt att sätta upp mål i sin ridning, både långsiktiga och mindre delmål.

Jag själv använder mig utav den här lilla pyramiden, som jag tror att Lotta Björe använder sig av:

Gjorde den lite snabbt så den är inte perfekt men man ser ungefär iaf. :)
På raderna skriver man för varje månad vad man vill uppnå, ex. Mars-debutera 110cm. osv. Längst ner skriver man tre saker man är bra på och tre saker att förbättra. Tycker den är jättebra faktiskt. :)
Men viktigt att tänka på är att målen kanske inte alltid uppfylls, hästen kan bli skadad, ryttaren kan bli skadad, målen kan vara för högt satta m.m 
De små delmålen är minst så viktiga som de större är, det kan t ex. vara att hitta ett nytt bett, att 15m-volterna ska bli bättre. Dessa småmål tycker jag ligger till grunden för att de stora målen över huvud taget ska kunna uppfyllas.
De större målen kan t ex. vara att bli placerad i 120cm eller att man innan årets slut ska klara att byta galopp i vart tredje stag.
Det är även viktigt att veta både sina egna och hästens brister för att ha något att jobba med, vet du inte det så fråga din tränare.  Men det är även viktigt att få höra vad man själv är bra på och vad hästen är bra på och att våga erkänna det för sig själv!

Men tänk på att inte sätta upp för höga mål som du vet ändå inte kommer uppfyllas! 

Jag satt upp mål för mig och Shalle till nästa år för ett par månader sedan men jag tror inte att jag lägger ut dom här faktiskt. Jag skrev även en utvärdering av 2009, där några punter var:

* Hittat en supertränare som passar mig och Shalle till 100%!
* Haft bra resultat
* Debuterat 110cm med bra resultat
* Kvalade för debutant FT
* Utvecklats mycket som ryttare

Jannes mål inför nästa år är:
* Ridbar
* Ev. 4-års championat

Men som sagt Shalles och mina mål behåller jag för mig själv och min tränare.

Tycker det är superviktigt att sätta upp mål för att kunna utvecklas!

Jag håller även alla mina tummar och tår för att vi håller oss friska nästa år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0